Ebba von Sydow ute på FETT hal is, eller??

Nä, någon måtta får det va!

Efter hennes kommentarer i Aktuellt 21 igår blir jag FÖRBANNAD.

Jag läser hennes blogg då och då. Från Frankrike tycker jag att det är kul att se vad som är på G i Sverige och hon skriver rätt skönt. Jag tycker inte att hon är någon trendsetter men däremot har hon en bra förmåga att förmedla mode etc. Lite kul läsning helt enkelt!

En fredag läser jag att de ska ha after-work på redaktionen och det ska bli sååå gott och såååå smarrigt med champagne och snacks - knäckebröd och philadelphia light... Eh, knäckebröd och philadelphia light - Ooooookej?? Svältsnacks säger jag - men, men...

Så, väl i Sverige köpte jag nyligen ett nr av Vecko-Revyn. I just det nummret fanns en artikel och "hur du minskar sötsuget". OK. Eller, ja, det var ok till jag kommer till ett tips som detta:
Borsta tänderna innan du sätter dig i soffan och kollar på film så känner du dig fräsch i munnen och vill inte äta något. 

SHIT! Just det har jag praktiserat för länge sedan  - DÅ VÄGDE JAG VÄÄLDIGT LITE!! Ebba förmedlar anorektikertips i sin tidning. En tidning vänd till unga tjejer.. Jag vill ju bara gråta..  

Att äta hälsosamt och nyttigt är en sak - Ebbas tips är en annan..

I Aktuellt 21 igår stod hon och sa att hon får många mail från tjejer med skruvad självbild. Tjejer som skickar henne sin vikt och längd för att hon ska bedömma om de är ok. KONSTIGT? NÄ, INTE ALLS. Med Ebbas tips förstår jag att de vill ha bekräftelse.

Ebba bekräftar att Vecko-Revyn visst är en del av hela denna industri med modeller och påverkan av kroppsideal. Hon tar däremot INGEN STÄLLNING i frågan i Aktuellt 21's intervju. TRAGISKT! På slutet tillägger hon dessutom - Vi ger tjejer det de efterfrågar och vill ha.

Ok, såklart läsarna vill se modeller och kändisar på omslaget och i tidningen men jag tycker i alla fall att Ebba von Sydow och Vecko-Revyn har ett ansvar - ett ansvar som handlar om att få tjejer att må bra. Tips som ökar självkänslan istället för hur tips om hur man kan bli ett sträck för att få bekräftelse.

Härmed har jag inte sagt att det är fel/fult att vara smal, eller tjock heller för den delen - det viktigaste är att må bra, både fysiskt och psykiskt. Jag anser att en hälsosam inställning till KROPPEN OCH MAT borde lobbas vare sig man är smal eller tjock.

FY EBBA, DU ÄR FEG. Lämnar sjuka tips för kosthållning och vägrar ta ställning i debatten.
/C

Kommentarer
Postat av: Qaroliné

Jag tycker Ebba har gjort om tidnigen alldels för mycket nästan varannan sida handlar om henne.

Tycker bruden kan skriva en bok om sig själv istället för att klämma in sig på varannan sida i
VR. PINSAMT! egoistiskbrud.

Postat av: sofia

du har ju helt rätt, det är fröken Sydow som har tagit sig vatten över huvudet och tror hon kan bossa över en tidning. det kan hon dock inte. isf skulle hon aldrig nämnt det där tipset du pratar om , jag känner själv igen det..

2006-11-17 @ 11:48:38
URL: http://sangrias.blogg.se/
Postat av: sofia

ja jag håller helt med det första inlägget. nuförtiden handlar tidninen UTESLUTANDE om mode och ebba. inte för att jag inte tkr om mode, men förut var det ju mer varierande ämnen.... visst ni att t.ex. ebbas egna bok , består av 70% bilder på henne ?! 70 % ?! inte 70% fakta, 70% tips, eller 70% illustrationer, utan 70% på denna EBBA !.... suck -.-

2006-11-17 @ 11:55:05
URL: http://sangrias.blogg.se/
Postat av: C

Re:
Qaroline
Ja, måste medge att hon nu verkar sakna ALL självinsikt.. Det började ju bra på Expressen men nu har hon nog fått hybris..

Sofia
Nä, hon borde tänka på att många har henne som förebild. Hon borde vara mycket mer kritisk över vad hon egentligen skickar till press!

Tack för era inlägg!/C

2006-11-17 @ 12:38:08
URL: http://rivieraglitz.blogg.se
Postat av: catya

länken funkar inte för mig : (

2006-11-17 @ 14:22:48
URL: http://catya.blogg.se
Postat av: Malin

Länken funkade inte för mig heller! Hade velat se intervjun. Håller med dig i allt du skriver. Knäckebröd och philadelphiaost äter jag när jag verkligen verkligen inte har något annat hemma! Snacks e chips/nötter eller sådana där små kex med någon god fyllning på. Inte dricker man väl champagne till knäckbröd? Jag är urtrött på Ebba och hennes tidning. Hon e med överallt och det känns bara så löjligt. Okej om man har en blogg och det blir mycket "jag jag jag" men en blogg handlar ju om ens liv och det är ens personliga sida. En tidning som VR ges ut i tusentals exemplar och det är ingen självbiografi. Jag har sett Ebba och hon är inte speciell för fem öre. Jag är URTRÖTT på Ebba så detta var ett bra inlägg! Kram på dig!

2006-11-17 @ 15:40:55
URL: http://malincecilia.blogg.se
Postat av: C

Re:
Catya
Konstigt, hur jag än gör/gör om så lägger den min blogg-URL före svt?? Jag skriver ett nytt inlägg och ser om det går bättre.

Malin
Ja, mycket skrik för ingenting. Och Ebba bevisar gång på gång att att självkritik tydligen inte är för henne. Jag är besviken särskilt som många unga tjejer, som sagt, ser upp till henne fortfarande. Kram!

/C

2006-11-17 @ 15:46:36
URL: http://rivieraglitz.blogg.se
Postat av: Emelie

Jag håller med! Men en annan sak jag reagerade på var ur själva artikeln såg ut. Rubriken säger "Stoppa suget", sedan är det en bild på en tjej i bara underkläder med strumpeband osv. Det känns lite som att artikeln då skulle handla om "stoppa sex-suget" eller något..:S

2006-11-17 @ 16:05:57
URL: http://emeliemari.blogg.se
Postat av: Malin

Nu gick det! Jag gick själv in på sidan och laddade hem realplayer! Håller med dig totalt! Vadå "vi ger ju våra läsare vad de vill ha". Självklart ska man göra det men till en viss gräns. Sedan stör jag mig på hur hon utalar själv "schälv". Det låter så löjligt och så försökt till att låta fin!

2006-11-17 @ 16:12:19
URL: http://malincecilia.blogg.se
Postat av: C

LÄNKEN
Jag har gjort ett nytt inlägg och där fungerar länken om ni är intresserade!

Re: Emelie
Ja, man undrar ju hur de tänker på VR redaktionen. Eller hur?

Malin
Ja, inslaget är upprörande. Vad är det hon säger egentligen?? Inte mycket.

/C

2006-11-17 @ 16:23:20
URL: http://rivieraglitz.blogg.se
Postat av: Elin

Eh, jag tycker inte direkt det där kan räknas som anorektikertips? Jag menar, vad har det med anorexi att göra mer än att Du utövade det när du vägde väldigt lite?
Det beror ju helt enkelt på hur man tolkar det. Det är ett BRA tips om man äter för mycket godis (onyttigt mycket) och inte riktigt kan stå emot sötsuget. Det behöver inte ha något att göra med att vilja gå ner i vikt eller ha ätstörningar.

2006-11-18 @ 16:05:30
Postat av: C

Re: Elin

Ok, I get your point!

Jag VET av erfarenhet att de flesta med ätstörning hittar vägar att kontrollera sina intag. Att ge tips för att inte äta, i det här fallet sötsaker, kan inte vara nyttigt i en tidning som riktar sig mot en målgrupp bestående av unga tjejer.

Och helt ärligt är det mycket av just - ät lite och BARA light i Veckorevyn och jag ser inte det som nyttigt och hälsosamt. Det är min åsikt! Och är det så att man frossar onyttigt mycket av godis så tror jag att tandborstningstipset hjälper föga.

Men det är vad min erfarenhet säger mig och vad jag anser och vi har alla rätt till en åsikt! Jag tycker också att EBBA borde VÅGA ta ställning i debatten om detta ämne - det är viktigt! Vi bor i ett "välfärdsland" där fler och fler drabbas av undernäring - oftast unga tjejer från normala förhållanden. VARFÖR ÄR DET SÅ??

Tack för ditt inlägg!/C

2006-11-18 @ 16:35:40
URL: http://rivieraglitz.blogg.se
Postat av: Lottisin

Härligt att ngn äntligen vågar kritisera ngt hon gör istället för att bara hylla! Jag håller verkligen med dig... och som ngn så består var och varannan sida i VR av bilder på henne, räknade en gång och kom upp till 48 bilder i EN tidning. :P

2006-11-19 @ 13:36:41
URL: http://lottisin.blogg.se
Postat av: C

Re: Lottisin

JA, jag kan verkligen inte hylla någon som så uppenbart inte tar ställning för något så viktigt där hon själv är en mycket STARK KRAFT! Och, jag håller med dig - det är MYCKET av just henne. Man önskar ju bara att hon hade en åsikt!/C

2006-11-19 @ 17:51:59
URL: http://rivieraglitz.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback