PENGAKÅTA UTSUGARE!

ARG.. MORR....

Det pratas om fattiga konstnärer. TACKA F*N FÖR DET! När galleri och agent/manager osv. osv. har plockat sina ORIMLIGA provisioner är konstnären lämnad med typ 20% efter skatt...... Med andra ord.... Om en av mina tavlor säljs på galleri för 100.000 sek... så är det kvar till mig - som kommit med idén, köpt materialet, genomfört utförandet osv. osv. 20.000 YNKA spänn!!! Alltså.. WHAT THE FUCK! SKAMLIGT!!!!!!

Med andra ord är facit att som konstnär måste man jobba asset av sig och göra ALLT själv om man ska kunna tjäna BRA pengar.  Annars får man nog börja ta typ 649.000 sek per tavla....

SJUKT! Känns som om jag är en liten kanin som jagas av stora stygga vargar.. Flera agenter/managers har hört av sig och det känns som om de bara är pengakåta.. Not nice......
/C

Jo, en sak. Jag fattar att alla led måste tjäna sina löner också men om jag säger så här.. Hade jag varit t.ex fotograf hade procentsatsen i princip varit den omvända... (ok, inte exakt same-same, man får väga in andra aspekter också men anyway...) Visst är det intressant!!!!????!!!!

Kommentarer
Postat av: Sofie

förstår precis vad du menar. det är ungefär likadant i musikbranshen. de som gör mest får minst. det ska mycket till att man kommer till toppen o tjänar de stora pengarna.

Postat av: C

Sofie
I know. Har några vänner i den branschen också och det är inte lätt... Det är så otroligt få som når högt!

Så länge man som konstnär gör allt PR jobb själv så är det helt ok. Till och med BRA! Men i längden fungerar inte det. Och då måste en agent/manager in och då kostar det. Jag betalar gärna för att ha någon som sköter de bitarna, problemet är bara att det i vissa försäljningsfall blir orimligt... Får se om jag kan kombinera eget PR med agent. Har en agent i Sverige men dessvärre jobbar jag bättre själv med pr-biten än vad denne gör!!! Oh well...

2007-04-03 @ 23:19:44
URL: http://rivieraglitz.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback