Inget bloggat igår... but this is what I did all day!!

Var hos farmor i MASSOR av timmar igår! Det blev varken skärgårdsbesök, jobb eller tvätt... Vart tar alla dagar vägen!!! Om ändå ett dygn hade 100 timmar.... That would be nice!:-)

Lillebror och jag åkte tillsammans till farmor där pappa redan väntade. Det är helt sanslöst att det finns såå mycket när vi redan "delade upp" i släkten då farfar gick bort. DÅ fanns det TON av saker eftersom det bodde STORT men även nu när farmor bott själv..... Jag trodde att det skulle vara snabbt avklarat - men icke!



Lillebror, som varit så petig med vad som ska få pryda hans nya lägenhet , fick ett helt gustavianskt matsalsmöblemang (som ovan fast ANINGEN mindre ;-) plus skåp och dyl. som hör till!). Det är jättefint och han blev superglad! Jag fick ju "ART DECO matsalen" när farfar gick bort och den är jag supernöjd med. Synd bara att den är magasinerad tillsammans med min Sthlms lght... Aningen stört att ha ett helt hem i ett förråd i Sthlm och ett helt hem i FR... Längtar till den dag ALLT är på samma ställe!!

Nä, inga möbler blev det för mig från deras hem. Linne däremot!!!! Dukar, servetter, kökshanddukar, lakan, örngott - Den kvalité som dessa gamla saker har FINNS inte att hitta idag! Riktigt tjocka bomulls och lin tyger - och så tycker jag att det är så fint med initialer broderat på! Farmor och farfar hade MASSOR så väldigt mycket är i princip oanvänt!



Så fick jag också farmors vardagsporslin. En Rörstrandsserie i benvitt porslin med kornblå och guldfärgad rand på. Kommer bli utmärkt i FR, äntligen kan jag kasta ut "Carrefour porslinet"!!!! I mitt förråd har jag hela serien av Rörstrands "Swedish Grace" (i vitt) som var mitt vardagsporslin i Sthml.. Men det är som sagt nerpackat så farmors porslin blir perfekt! Dessutom passar den gamla stilen utmärkt till mitt lilla hus i 1800-tals stil!!



Sedan gick jag lös på BÖCKER!! Vi gick igenom ALLA böcker då, för några år sedan, så jag trodde verkligen inte att det skulle finnas mer för mig (jag ÄLSKAR böcker!!!).. Men, uppenbarligen hade jag missat ca 50 böcker om KONST, mat, Frankrike (farmor och farfar var också riktiga Frankrikeälskare!), historia, kungar och drottningar samt adelskalendrar från slutet av 1800-talet och framåt. Dessutom MÅNGA av Torsten Ehrenmarks kåseriböcker. Jag tänker börja med att läsa "Franska bilder" och "Svensk utlänning"!! FABULOUS!! Resten åker tyvärr till mitt förråd.. Kanske att några böcker får dispens och får följa med till FR! Det är ju så otroligt vackert bara att titta på de riktigt gamla böckerna!

Nä, nu är det SORTERA TVÄTT som gäller!!! Tur att det är måndag idag - MIN FAVORITDAG!!! Allt känns så lätt att göra på måndagar!! Me like!:-)

Jo, förresten. Hittade en vit pälsmössa i farmors garderob. Ser inte ut att någonsin ha varit använd!! Lite "märklig" modell (täcker inte riktigt öronen..br...kallt...) men jättesöt med en sidenrosett på! Fotar i veckan!!

Bonne journée!!!:-)/C

Kommentarer
Postat av: nollåttan

gud vilken härlig, härlig skattjakt du beskriver! Vacker bibliotek...är det något jag drömmer om är ett helt bibliotek i grangestil, typ den du visar. så mysigt! Helt rätt att du inte tog fler möbler. Gammalt linne är underbart, så otroligt hållbart!!! Jag bodde nära Klässbols linneväveri under ett års tid och gissa vem som släpade hem massor av linne, linne, linne?Gamla linnehanddukar är härliga.
Buhu, som jag skrev tidigare kan jag glömma skattjakter inom familjen då krig x flera har tagit hand om det. så tråkigt. men jaja, det gäller att se positivt på saken och vara glad att de flesta överlevde...

Postat av: nollåttan

lycka till med tvätten! tvättar också...i hate it.

2007-01-29 @ 11:13:51
URL: http://www.nollattan.blogg.se
Postat av: Lazy Girl

jag e ledsen att du förlorat din farmor, men underbart att det fanns så många av hennes saker som ni kan använda och ha glädje av...
have a nice day
ciao bella

2007-01-29 @ 11:30:45
URL: http://industrialview.blogg.se
Postat av: nollåttan

oj, jag förstod inte att hon hade gått ur tiden..tråkigt.

2007-01-29 @ 11:49:43
URL: http://www.nollattan.blogg.se
Postat av: nollåttan

check it out, du inspirerade så pass med ditt antikinlägg att jag la ut lite bilder på min "old school" inredning, haha.

2007-01-29 @ 12:15:33
URL: http://www.nollattan.blogg.se
Postat av: C

Nollåttan
Ja, det är riktigt skoj att gå på skattjakt!! Synd att du inte har samma möjlighet:-(.. Hemskt med krig!! Och som du säger, vad är SAKER när folk faktiskt mister livet. Hellre levande släkt!!!

Lazy Girl
Än har hon inte gått bort även om vi "bo-delar".. :-) Hon var tvungen att "flytta" eftersom hon börjar bli lite gammal.. Vi tyckte att det var en bra idé att fixa allt nu så slipper det stå och damma och så har vi allt gjort dessutom!!;-)
FAB day to you too!
xxx

Nollåttan
Nä, hon lever fortfarande! Ett tag till i alla fall får man hoppas;-)!!!!

Kollade ditt inlägg! Fint! Och vilken förändring!! Hahhahahah! Way to go!! Det är kul att vara drastisk ibland!!;-)

2007-01-29 @ 14:31:40
URL: http://rivieraglitz.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback